Omyly v TPM
Projekty na zavedení TPM jsou v mé praxi nejčastější a proto je přirozené, že jsem se setkal s mnoha omyly, které bych rád vysvětlil.
Jaké jsou ztráty času strojů?
Protože plníme plánované úkoly (výkonové normy, nezpožďujeme zakázky,...) nemáme žádné ztráty.
Ztráty času strojů nelze zjistit porovnáním provozní doby s plánem. Plán bere v úvahu stávající výrobní poměry, kdežto hodnocení ztrát času vychází z posouzení skutečných - fyzických stavů strojů. Plnění norem o velikosti ztrát NIC nevypovídá.
Plánovaná ztráta (doba na čištění, údržbu, změnu výroby, plánované opravy) nás nic nestojí - není ztrátou, protože s ní počítáme předem.
Důsledek jednotkové ztráty času stroje je vždy stejný bez ohledu na její příčinu. Fakt, že se ztrátou při plánování počítáme, neznamená, že ztráta nenastává. V praxi jsou případy, kdy při plnění norem jsou ve využití stroje rezervy v řádu více desítek procent, běžné.
Naše ztráty času strojů jsou nízké, jejich omezení nám proto nic nepřinese.
Stávající způsoby měření a analýzy ztrát a vyhodnocování důsledků ztrát v klasických firmách jsou často nevěrohodné. Proveďte objektivní měření a analýzu, která často tvrzení o nízkých ztrátách vyvrátí.
Kde je možné TPM využívat?
Náš obor je zvláštní, TPM se hodí jen do sériové výroby. Nemůžeme používat stejné praktiky jako v Barumu, Autopalu,...atd., protože tam se vyrábí něco jiného.
TPM se v praxi užívá všeobecně a bez ohledu na sériovost, výrobní obor, nebo druh výrobku. Neexistuje žádná souvislost mezi výrobkem a příležitostí pro uplatnění TPM.
Jaké jsou přínosy metody TPM?
Kdybychom prováděli aktivity podle TPM, vyráběli bychom méně a proto TPM nemůže u nás znamenat přínos.
Je to přesně naopak: budeme provádět aktivity TPM a proto budeme na úkor ztrát více vyrábět, což znamená přínos.
Standardy nepotřebujeme zavádět, protože na našem pracovišti pracují kvalifikovaní odborníci, kteří vědí, co mají dělat.
V klasické firmě tomu stav strojů a pracoviště a produktivita procesů neodpovídá. Využívat kvalifikované odborníky jako náhrady za chybějící pořádek a organizaci je plýtvání jejich schopnostmi.
Než udržovat stroje je lepší stroje intenzivně provozovat, aby se co nejdříve zaplatily a pak je vyhodit a koupit nové.
Ekonomický nesmysl. Náklady na pořízení strojů musí být zahrnuty do celkových nákladů výrobků a tak snižují jejich konkurenceschopnost.
Ve firmě máme pracovníky placené za prohlídky strojů a proto správnou cestou je přinutit je plnit své povinnosti.
Čištění strojů a drobné opravy známe z minulosti. Stačí, když všichni budou plnit své povinnosti a TPM nebudeme potřebovat.
- Pokud někdo dnes neplní své povinnosti, není to náhoda, ale výsledek působení vadného systému. Bez změny systému pracovníci nezačnou lépe plnit své povinnosti a své dosavadní chování nezmění.
- Klasické systémy péče o stroje jsou proti TPM mnohem méně výkonné.
- Platit specialistu za něco, co může provést operátor, který je již zaplacen, je plýtvání.
Jak se TPM zavádí?
Nejdříve by se s TPM měl seznámit vrcholový management. Ten by měl rozhodnout, co dělat.
Seznámení vrcholového managementu s metodou TPM se provádí jako první věc.
Dosavadní zkušenosti nás vedou k přesvědčení, že údržba nebude spolupracovat, a proto je námaha se zavedením TPM zbytečná.
Na většině pracovišť, kde se TPM zavádí, nebyla údržba a obsluhy zvyklé spolupracovat. TPM právě takovou spolupráci postupně zavádí.
Nejdříve musíme nechat opravit všechny stroje, potom má smysl zavádět metodu TPM.
Nerealistické a nákladné. TPM lze uplatnit a je přínosem bez ohledu na výchozí stav strojů a zařízení.
Nemáme peníze na opravy strojů, což je vzhledem k jejich zanedbanému stavu to nejdůležitější, a proto nám TPM nepomůže.
Málokdy je pravda, že nemáme žádné peníze na opravy strojů, ale hlavně: to není argument pro nevyužívání přínosů, které metoda TPM přináší.